onsdag 1. september 2010

Første dag

I dag var første dag på skolen. Introdag er vel mer passende tror jeg. Vi hadde et kort introkurs i hvordan MSc på universitetet var bygd opp og masse informasjon. Jeg fikk også hilst på studielederen ved Nanoscience (igjen). Han er fysikkprofessor og er skikkelig morsom (til tross for at han er fysiker :P).

Jeg skiftet kurs da, til dette. Les beskrivelsen så sier det seg selv hvorfor jeg ville ta kurset, i tillegg til at det er mange biokurs neste semester. I blok 2 skal jeg ta Biophysics of non-equilibirum processes and evolution.
WTF tenker du? Ja det er riktig.


Ellers så kjøpte jeg noen nye bøker i dag. Blant annet Intermolecular and Surface Forces, Second Edition: With Applications to Colloidal and Biological Systems (Colloid Science). Overraskende interessant å lese. Kan anbefales for alle nanostudenter. Leste mens jeg drakk litt vin og plutselig hadde jeg lest 30 sider. Det er også oppgaver etter hvert kapittel med fasit påfølgende, slik at du ikke trenger å bla helt bak i boka eller slå opp på nettet, men likevel ikke så åpenlyst at du ikke kan løse oppgaven uten å se fasiten. 


I tillegg kjøpte jeg den store atkins boka Physical Chemistry, ja jeg vet jeg burde gjort det med en gang. Skal du ta fysikalsk kjemi så kjøper du denne boka istedet for den lille. 

I morgen skal jeg til Syddansk universitet for å ha forelesning i følgende temaer: Model membranes. Structure and dynamics of lipid bilayers. Thermodynamics and thermomechanics of lipid bilayers. Lipid-protein interactions in membranes.Molecular Dynamics Simulations of Bio-molecules.Biological Imaging by Nano-particles (tagge biomolekyler med kvantedotter). Micromechanical studies on membranes: from deformation studies to specific interaction. 

Det er fire forelesninger etterhverandre, også får vi se labben deres. Kurset er litt som MENA3100 sånn sett. Hvis du lurer på hvorfor jeg skal til syddansk universitet må du lese litt oppover i dette innlegget...

EDIT: Angående fasiten i boka så er det fasit etter hvert worked example, ikke etter hvert kapittel.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar