mandag 6. juni 2011

Livet i København som norsk student

Livet i København kan samles inn i ett ord, nemlig fett! Det er fett å bo i København. Det første man ville tro er at jeg skriver det fordi jeg bor der. Det er feil, fordi det er helt fantastisk å bo her, noe som er grunnen til at det er så mange nordmenn som både reiser hit på ferie og bor her.

Men litt mer spesifikt vil jeg svare på hvorfor det er så deilig å bo her. Sammenlignet med andre land er Danmark veldig likt Norge. Det er ingen overraskelse for nordmenn, men vi snakker nesten det samme språket, vi har mer eller mindre den samme kulturen. Men det er forskjellen som gjør at jeg synes livet i København er så bra.
La oss ramse opp fordelene.

-Øl og annen drikke er latterlig billig or er tilgjengelig til alle døgnets tider i alle butikker som selger mat og drikke. Ja du kan få kjøpt øl og sprit søndag kl 0400 på seveneleven hvis du ønsker det. I en vanlig butikk kan du få kjøpt vin til 25kr. Du kan til og med få kjøpt øl og vin i kantina på flere universiteter.

-Mat og drikke er generelt billigere enn i Norge, noe som gjør det betraktelig lettere å leve av det usle studielånet vi får fra staten.

-Byen og mye større og du kan sykle over alt.

-Kollektiv trafikk i København er ekstremt pålitelig og utbygd, metroen går feks 24/7 og ble kåret til verdens beste.

-Dansker er mer avslappet i levestil, de kan feks drikke øl til middag en mandag sammen med venner.

-Universitetene i København er generelt sett veldig bra i tillegg er danskene eksperter i å utnytte studietiden til fest og morro.

-Utelivet i København er bra, selvfølgelig.

Hvis du vurderer å dra hit for å jobbe, studere eller bare på ferie så er det ingenting å lure på. Etter jeg kom hit har jeg ikke møtt en eneste person som ikke har stortrivdes her, isåfall er det folk fra sør som ikke tåler mindre enn 15 grader.

Ok, hva er det som er ulempene ved å bo i København hvis det er noen?
Det mest åpenbare er språket. Det er litt vrient når du først kommer hit men hvis du ikke snakker noen dialekt så går det helt fint, stort sett. Hvis du snakker dialekt så kan det bli litt vrient, med mindre du er sørlending, da går det helt fint. Med andre ord, det er stort sett danskene som ikke forstår deg hvis du snakker litt fort. Etter å ha bodd her en uke så har du blitt vandt til det danske språket.

Noen kuriose forskjeller mellom dansk og norsk er at frokost på dansk er lunsj pånorsk. Morgenmad er derimot frokost på norsk. Aftensmad er middag.

En morsom opplevelse jeg hadde var da jeg skulle på julebord på Niels Bohr instituttet. Julebord er nemlig julefrokost på dansk. Naturligvis trodde jeg det var julelunsj, fordi det er jo tross alt slike ting på Universitetet i Oslo. Men det ordnet seg noen dager før dagen kom. På dagen hadde jeg tenkt til å ta ut penger, det jeg da glemte var at det ikke var noen minibanker i nær omkrets, de tar nemlig kort i studentpubene så det er vanligvis ikke noe problem. Jeg hadde 50kr i cash og bittert tenkte det fikk holde. Da jeg kom i baren og spurte og prisen på en øl 0,33L svarte bartenderen 5kr. Jeg hadde da nok til 10 øl for 50 kr! Mao nok drikke til den kvelden.

Ikke nøl med å spørre hvis dere lurer på noe.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg skal flytte til København og studere om 7 uker, og har fortsatt ikke funnet leilighet. Hvordan fant du leilighet? Har du noen gode tips/forslag/nettsider til billige leiligheter/rom? :)
    Hilsen Ida.

    SvarSlett
  2. Bladde litt nedover og så innlegget om leilighet nå, så finner vel svaret der :)

    SvarSlett